Kawan-Kawan Lain

Wednesday, March 7, 2012

Antologi Jamal dan Ludin 2#


Jamal dan Ludin berkawan baik sejak lahir lagi. keluar-keluar je dari perut ibu masing-masing, mereka terus tengok catdog sama-sama. dari tadika, ke sekolah rendah, ke sekolah menengah dan ke universiti mereka tetap bersama. mula-mula Jamal nak masuk matrik tapi si Ludin meyakinkan Jamal bahawa kebodohan si Jamal yang tak bertempat ni terlalu kronik. jadi Jamal tak masuk


"ahh..stress la aku camni. banyak gile esaimen. lecturer tak fedap ke bagi esaimen banyak-banyak kat kaum lemah macam aku ni?" tetiba si Ludin mencaci maki esaimennya yg berlambak. lepas tu die terus ambik rokok murah dan sedut dengan kemarahan.


"ah kau Ludin, stress sikit hisap rokok. stress sikit hisap rokok. kau tau tak rokok tu membahayakan kesihatan? kau nak mampus awal ke? perempuan-perempuan kat luar sana pun tak suka orang merokok" replied Jamal


"Kau diam Mal. mana kau tau rokok tu membahayakan kesihatan?  rokok ni sama je macam gula. cuba kau makan gula banyak-banyak, tak ke kene kencing manis? mati jugak kan? same je" kata Ludin. "ha'ah ye betul jugak tu" "lagipun Mal, kau cakap pasal perempuan, kau tak merokok tapi takde gelfpren pun aku tengok. kahkahkah" provok Ludin si Mat Ludah


mata Jamal mula berair "tengok-tengok, aku cakap sikit menangis. aku cakap sikit menangis. aku dah kate, udah-udah la dengar lagu korea tu. kan dah jadi pondan" marah Ludin "kau diam Din. aku tak menangis la lahanat. lelaki tak menangis. ni peluh. PELUH. lelaki berpeluh ikut mata. bak sini sebatang. aku nak gak. baidewei, aku tak dengar lagu korea. aku dengar hindustan je. kabikushikabigem!" Jamal replied


"kabikushikabigem kabikushi abah kau. nah. camni baru la friend poreva" lepas habis merokok, mereka buang puntung tu kat rumah lecturer mereka lalu terbakar. malam yang sunyi itu ditemani rumah yang hangus dan tangisan lecturer mereka. nampaknya esok adalah hari cuti untuk mereka berdua. kerjasama membawa berkat


2 comments:

Cat Is Na! said...

gilo..habis rumah si lecture pulak yang terbako..haha

M' said...

haha.tak semua cerita happy tau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...