Kawan-Kawan Lain

Saturday, March 1, 2014

Rezeki




gambar monyet tu cuma hiasan. takda kene mengena pun dengan entri ni. semua orang suka makan. aku pun suka makan. makanan tu rezeki. orang melayu selalu terapkan jangan hina rezeki, jangan maki rezeki. sebab rezeki tetap rezeki dan kita kena bersyukur.


tapi orang sekarang ni mulut langsir. aku tak kata langsi tau. aku kata langsir. makanan tu walaupun sedap ke, tak sedap ke, mahal ke, kecik ke, besar ke, dia tetap makanan. dan bila kita dapat, dia akan jadi rezeki. jadi jangan dihina-hina


peduli apa dia tak perfect? monyet pun kalau dapat pisang kelat pun dia makan. monyet pun tau hargai rezeki. orang kita? masin komplen, tawar dibuang, tak sedap dihina sialkan. kita bayar mahal tapi dapat tak macam yg kita idamkan. kenapa hina makanan? hina lah diri sendiri sebab bodoh pi bayar mahal utk makan.


harta ada, nama ada, pangkat ada, mulalah tunjuk bangsat kurang ajar dia. tak sedap sikit mula la mulut dia macam monyet makan cili api. 


sekali rezeki ditarik, kau muflis, nama busuk, susu anjing pun kau sanggup minum sebab nak terus hidup. jadi bersyukurlah wahai manusia. rezeki jangan sesekali dihina dan dimaki. tak sedap, tutup mulut. sedap teruskan makan. 


teehee


1 comment:

Akeyla Azmi said...

betul, takpaham dgn orang kaya 'bodoh' yg beli makan mahal pastu nak marah wakaka :p
hiii
nice share!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...